Stres

 

Żyjemy w takich czasach, że jesteśmy w ciągłym biegu. Dom, praca, zakupy, dom; Dom, dzieci, praca, dzieci, zakupy, dom… Takich kombinacji jest mnóstwo, w sumie będzie ich tyle, ile jest ludzi na świecie. Żyjemy w ciągłym biegu, żyjemy w stresie, żyjemy szybko, za szybko… No właśnie żyjemy tak naprawdę w ciągłym stresie.

Każdy ma swoje powody i przyczyny stresu. Funkcjonuje kilka definicji stresu, jednak chyba najbardziej znana jest ta, że stres to zespół reakcji organizmu człowieka na nową sytuację, która wymaga nagłego przystosowania się do niej i poradzenia sobie z nią wprowadzając kilka zmian w funkcjonowaniu.

Każdy człowiek ma akceptowalny przez organizm poziom stresu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Motywuje do działania, rozwija, ochrania przed znużeniem i nudą. Gdy bezpieczny poziom stresu zostaje przekroczony, wtedy robi się groźnie dla człowieka. Organizm narażony na długotrwały stres zaczyna wysyłać sygnały, które powinny skłonić Cię do tego, abyś w końcu zwolniła i wyeliminowała ten nadmiar stresu.

Obserwuj swój organizm i zwróć uwagę na:

  • zawroty głowy
  • bóle mięśni
  • napięcie mięśni
  • dzwonienie w uszach
  • zmęczenie, wyczerpanie
  • spocone dłonie
  • zwiększanie lub zmniejszanie masy ciała
  • drżenie
  • rozstrój żołądka
  • zaparcia, biegunka
  • nudności
  • szybkie bicie serca, ból w klatce piersiowej
  • wypadanie włosów
  • nadkwaśność
  • częstomocz
  • suchość w ustach

 

  • negatywne myślenie
  • pogorszenie koncentracji
  • spadek energii
  • odczuwanie lęku, frustracji
  • trudności w podejmowaniu decyzji
  • utrata poczucia humoru
  • słaba pamięć
  • zły humor
  • drażliwość
  • uczucie przytłoczenia
  • poczucie bezsilności
  • gniew
  • wahania nastroju
  • ataki paniki
  • obgryzanie paznokcie
  • izolowanie się od innych
  • wybuchowe reakcje
  • krytykowanie innych
  • wzrost spożycia używek (alkohol, narkotyki, nikotyna)
  • trudności ze snem

Pojedyncze lub sporadyczne występowanie niektórych objawów wymienionych wyżej może lecz nie musi świadczyć o wysokim poziome stresu. Jednak jeśli zauważysz, że kilka symptomów stresu występuje u Ciebie jednocześnie, to jest to sygnał, że najwyższa pora przyjrzeć się swojej obecnej sytuacji i znalezienie odpowiedniego dla siebie sposobu radzenia sobie ze stresem. Musisz znaleźć swój złoty środek, aby zminimalizować stres i wyeliminować symptomy stresu, które się u Ciebie pojawiły.

 

 


Spodobał Ci się mój wpis? Będzie mi miło jeśli dasz mi o tym znać.
Każdy sygnał od Ciebie i innych czytelników jest dla mnie bardzo ważny i sprawia,
że chcę być coraz lepsza. Aby docenić moją pracę, możesz: